Waldorfpedagogiken

Waldorfpedagogik - grunden för livslångt lärande

Då förskolan lägger grunden, genom den fria leken, för skolarbetet tycker vi att det är viktigt att våra blivande skolbarn får vistas i en sådan miljö som waldorfförskolan innebär. Vi vet också att det har stor betydelse att barnet får kontinuitet i sin vistelse och att det får uppleva samma sak år från år.
Waldorfförskolan följer den nationella läroplanen för förskolor.

Antroposofiska människokunskapen

Waldorfpedagogiken har sin förankring i den antroposofiska människokunskapen, till vilken Rudolf Steiner har lagt grunden. I Waldorfförskolan ges barnen möjlighet att ingå i ett pedagogiskt och socialt sammanhang som väcker deras sociala förmågor och deras omtanke om medmänniskan.

Världen är god

Vi vill att lekskolebarnet skall uppleva att världen är god. Det försöker vi visa genom att ha omsorg om om varandra och vårda de saker vi har i förskolan. Allt vad vi gör verkar in i barnet och därför är det viktigt vad vi ger barnet för intryck.

Tygghet genom dagsrytm

Genom dagsrytmen skapar vi en trygghet för barnet som leder till ett förtroende för omvärlden. Varje dag innehåller en växling mellan fri lek och samlade aktiviteter efter ett återkommande mönster, som gör att barnet känner igen sig och vet vad som skall hända under dagen. Då kan barnet i lugn och ro hänge sig åt det som sker i stunden.

Varje veckodag har sin syssla

...som att baka, måla, gå på utflykt, modellera med bivax, hantverk och veckans städ och tvätt. Även året har sin rytm vilket framkommer av våra sånger, sagor och årstidsfester som förbereds och firas med stor inlevelse. En av de viktigaste hörnstenarna inom waldorfpedagogiken är att man ser barnets härmningsförnåga som en betydelsefull tillgång och ger den en central plats genom att skapa stort utrymme för den fria leken.

Fri lek

I den fria ej vuxenstyrda leken gör barnet erfarenheter som är av stor betydelse i stunden och senare i livet. Det är då viktigt att den vuxne är en god förebild och att man med glädje och inlevelse utför sitt arbete på förskolan så att barnets härmningsförmåga får impulser till kreativ lek. Leksakerna bör vara enkla och av naturmaterial så att barnet med sin egen fantasi förvandlar föremålen till det som behövs i leken.

Fantasi i den skapande leken

Då barnet använder sin fantasi i den skapande leken börjar den egentliga viljan att förberedas. Fantasikrafterna bildar underlag för barnets vidareutveckling. Barnets egen inre aktivitet under de första sju åren har därför stor betydelse för barnets skolmognad. Den utgör underlag för att barnet av egen kraft dvs i frihet skall kunna vara medskapande i kunskapsprocesserna. Leken är en aktivitet inifrån och ut medan arbetet är en aktivitet som verkar utifrån och in. Skolans oerhört viktiga uppgift är att leda över leken till arbete.

Småbarnsgrupp

Det lilla barnet är ännu inget gruppbarn. Det har ett stort behov av direktkontakt med en vuxen som kan ge möjlighet till förtrolighet. Vi försöker i småbarnsgruppen ta vara på de små stunderna till direktkontakt som uppstår under dagens lopp i olika sammanhang. Lämpliga tillfällen uppstår om vi är lyhörda när vi sätter på skorna, knäpper en knapp, torkar upp den spillda drycken, byter blöjor osv. Det gäller att vara närvarande vid dessa tillfällen och ofta är det inte bara orden som är avgörande utan också våra gester.

I småbarnsgruppen behöver varje barn en för barnet förtrogen vuxen som ger barnet ett hölje av värme, glädje och goda vanor – en dagsrytm och årsrytm. Då kan barnet bygga upp en egen bas för den egna tryggheten.

Den vuxne är för barnet den yttre trygga basen när barnet vill rota sig i tillvaron. Den vuxne förmedlar omgivningen för barnet och bemödar sig med att göra världen god för det lilla barnet. Det inger dem mod att möta världen. Målsättningen skall vara den att barnet ur en grundtrygghet kan och får utveckla sin medfödda strävan, den inneboende kraften att vilja kunna. Så kan de frimodigt steg för steg befatta sig med och begripa den värld de har kommit till.

Waldorfförskolan strävar efter att främja barnets lekutveckling och kreativitet så därför består leksakerna av enkla föremål i naturmaterial som tilltalar barnets alla sinnen och inspirerar till eget skapande. De allra yngsta barnen behöver inte många leksaker. Några korgar med mjuka dockor, klossar, några små tygbitar, djur i trä och tovad ull, något att dra efter sig som tex häst med vagn. Till detta behövs några barnstolar, större trälådor eller pallar som barnen kan bära och kånka på. Dessa få saker får genom barnen oändliga möjligheter i leken.

Vill du veta mer om Solskatten?

Har du några frågor eller funderingar kring oss eller vår verksamhet?
Tveka inte att höra av dig till oss, vi återkommer inom kort!